برنامهریزی به سبک مامانهای نینیسایت: 20 تجربه ارزشمند
سلام مامانهای گل! حتماً شما هم مثل من با مشغلههای فراوان روزمره دست و پنجه نرم میکنید. از نگهداری بچه و کارهای خونه گرفته تا رسیدگی به خودمون و احیاناً کار بیرون! تو این شرایط، برنامهریزی یه جور ناجی میشه. یه سری به نینیسایت زدم و گشتم تا تجربیات مامانها رو در این مورد جمع کنم. این شما و این 20 نکته طلایی:
این لیست، چکیدهای از بحثهای پرطرفدار در نینیسایته. امیدوارم به دردتون بخوره:
- ✅
تهیه لیست کارهای روزانه:
سادهترین و موثرترین راه. - ✅
اولویتبندی:
تعیین مهمترین کارها و انجام اونها اول. - ✅
بهرهگیری از دفتر برنامهریزی:
یه جا برای نوشتن همه چیز. - ✅
نرمافزارهای مدیریت زمان:
اپلیکیشنهایی که بهتون یادآوری میکنن. - ✅
تقسیم کارها به بازههای زمانی کوتاهتر:
مثلاً 25 دقیقه کار، 5 دقیقه استراحت. - ✅
انعطافپذیری:
برنامهریزی باید با شرایط روز سازگار باشه. - ✅
واقعگرایی:
انتظار نداشته باشین همهچیز طبق برنامه پیش بره. - ✅
کمک گرفتن از دیگران:
از همسر، خانواده یا پرستار بچه کمک بگیرید. - ✅
زمان استراحت:
حتماً زمانی رو به خودتون اختصاص بدید. - ✅
نه گفتن به درخواستهای غیرضروری:
وقتتون رو مدیریت کنید. - ✅
آماده کردن وسایل از شب قبل:
مثلاً لباس بچهها، غذای فردا. - ✅
چیدمان منظم خانه:
وقتی خونه مرتب باشه، تمرکز بیشتره. - ✅
خرید آنلاین:
برای صرفهجویی در زمان و انرژی. - ✅
غذاهای ساده و سریع:
برای روزهایی که وقت ندارید. - ✅
تهیه غذا برای چند روز:
فریز کردن غذا برای مواقع ضروری. - ✅
بهرهگیری از تایمهای مرده:
مثلاً موقع شیر دادن به بچه، یه کار کوچیک انجام بدین. - ✅
تشویق خودتون:
بعد از انجام یه کار، به خودتون جایزه بدین. - ✅
هدفگذاری:
داشتن هدف بلندمدت بهتون انگیزه میده. - ✅
توجه به خواب کافی:
استراحت کافی برای داشتن انرژی ضروریه. - ✅
دور شدن از کمالگرایی:
همهچیز نباید بینقص باشه.

اینا فقط یه سری از ایدههایی بود که توی نینیسایت پیدا کردم. هر کسی با توجه به شرایط خودش میتونه یه برنامه مناسب داشته باشه.
منتظر نظرات و تجربههای شما هستم!
برنامهریزی به سبک نی نی سایت: ۲۰ تجربه طلایی
سلام به همه مامانهای گل و کدبانوهای عزیز!
حتماً شما هم مثل من، وقتی به لیست کارهای روزانه نگاه میکنید، احساس میکنید یه ماموریت غیرممکن رو پیش رو دارید. بین بچهداری، آشپزی، نظافت خونه و هزار تا کار دیگه، برنامهریزی میتونه یه ناجی باشه.
من مدتیه که توی تاپیکهای مختلف نی نی سایت، دنبال تجربیات مامانها درباره برنامهریزی بودم و یه عالمه نکته مفید پیدا کردم. این پایین ۲۰ تا از بهترینهاشون رو باهاتون به اشتراک میذارم:
۱. بهرهگیری از دفتر برنامهریزی فیزیکی
خیلی از مامانا معتقدن نوشتن کارها روی کاغذ، تمرکز رو بیشتر میکنه و باعث میشه مسئولیتپذیرتر بشیم. دفتر پلنر با طراحیهای مختلف، میتونه خیلی جذابتر هم باشه. میتونید دفتر رو همیشه دم دست داشته باشید تا کارها رو به موقع یادداشت کنید. با خط زدن کارهای انجام شده، حس خوبی بهتون دست میده!
۲. تقسیم کارها به کارهای کوچک
به جای اینکه یه کار بزرگ مثل “تمیزکاری خونه” رو بنویسید، اون رو به کارهای کوچکتر مثل “گردگیری”، “جاروبرقی” و “تی کشیدن” تقسیم کنید. اینجوری انجام دادنشون آسونتر و دستیافتنیتر به نظر میرسه. وقتی یه کار کوچیک تموم میشه، یه حس موفقیت بهتون دست میده که باعث میشه برای انجام بقیه کارها انگیزه پیدا کنید.
۳. اولویتبندی کارها
قبل از شروع هر کاری، یه نگاه به لیستتون بندازید و ببینید کدوم کارها از همه مهمتر و ضروریترن. اونها رو در اولویت قرار بدید و اول اونا رو انجام بدید. برای اولویتبندی میتونید از روشهای مختلفی مثل ماتریس آیزنهاور استفاده کنید.
۴. تعیین زمان مشخص برای هر کار
برای هر کار، یه زمان مشخص در نظر بگیرید. مثلاً “نیم ساعت برای پختن ناهار” یا “یک ساعت برای بازی با بچه”. اینجوری بهتر میتونید زمانتون رو مدیریت کنید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید. به زمانبندیهاتون واقعبین باشید و بیش از حد خودتون رو تحت فشار نذارید.
۵. بهرهگیری از اپلیکیشنهای برنامهریزی
اپلیکیشنهای زیادی برای برنامهریزی وجود دارن که میتونن بهتون کمک کنن کارها رو مدیریت کنید، یادآوری تنظیم کنید و پیشرفتتون رو پیگیری کنید. اپلیکیشنهایی مثل گوگل Calendar، Todoist و مایکروسافت To Do از محبوبترینها هستن. بعضی از این اپلیکیشنها قابلیت همگامسازی با دستگاههای مختلف رو هم دارن.
۶. انعطافپذیر بودن
همیشه همهچیز طبق برنامه پیش نمیره. اتفاقات غیرمنتظرهای ممکنه پیش بیان که برنامههاتون رو به هم بزنن. مهم اینه که انعطافپذیر باشید و بتونید برنامههاتون رو در صورت لزوم تغییر بدید. خودتون رو به خاطر به هم خوردن برنامهها سرزنش نکنید. مهم اینه که سعی کنید در هر شرایطی بهترین استفاده رو از وقتتون ببرید.
۷. تعیین زمان برای استراحت
برنامهریزی فقط به معنای پر کردن وقت با کارهای مختلف نیست. باید زمانی رو هم برای استراحت و تجدید قوا در نظر بگیرید. استراحت کردن بهتون کمک میکنه انرژی بیشتری برای انجام کارها داشته باشید و از خستگی و فرسودگی جلوگیری کنید. یه چای خوردن، یه قدم زدن کوتاه یا یه مدیتیشن چند دقیقهای میتونه معجزه کنه.
۸. کمک گرفتن از دیگران
لازم نیست همه کارها رو خودتون به تنهایی انجام بدید. از همسرتون، خانوادهتون یا دوستانتون کمک بگیرید. سپردن بعضی از کارها به دیگران، بار زیادی رو از دوشتون برمیداره و بهتون اجازه میده روی کارهای مهمتر تمرکز کنید. حتی میتونید از کمک یه پرستار بچه یا یه نظافتچی هم استفاده کنید.
۹. مشخص کردن هدف از برنامهریزی
قبل از شروع برنامهریزی، از خودتون بپرسید که هدفتون از این کار چیه. میخواید وقتتون رو بهتر مدیریت کنید؟ میخواید بهرهوریتون رو افزایش بدید؟ میخواید استرستون رو کاهش بدید؟مشخص کردن هدف، بهتون کمک میکنه برنامهریزی موثرتری داشته باشید و انگیزه بیشتری برای پایبندی به برنامههاتون پیدا کنید.
۱۰. داشتن روتین صبحگاهی
یه روتین صبحگاهی منظم، میتونه روزتون رو با انرژی و آرامش شروع کنید. روتین صبحگاهی میتونه شامل بیدار شدن در یه ساعت مشخص، نوشیدن یه لیوان آب، ورزش کردن، مدیتیشن کردن یا مطالعه کردن باشه. پایبندی به روتین صبحگاهی، بهتون کمک میکنه احساس کنترل بیشتری روی زندگیتون داشته باشید.
۱۱. تعیین زمان برای کارهای مورد علاقه
در برنامهریزیتون، زمانی رو هم برای انجام کارهایی که دوست دارید، اختصاص بدید. این کارها میتونه شامل کتاب خواندن، نقاشی کشیدن، موسیقی گوش دادن یا هر فعالیت دیگهای باشه که ازش لذت میبرید. انجام کارهای مورد علاقه، بهتون کمک میکنه روحیهتون رو تقویت کنید و از زندگی لذت ببرید.
۱۲. اجتناب از کمالگرایی
هیچکس کامل نیست و هیچ برنامهریزیای هم بینقص نیست. سعی نکنید همه چیز رو به بهترین شکل ممکن انجام بدید. کمالگرایی میتونه باعث استرس و اضطراب بشه و از رسیدن به اهدافتون بازتون بداره. به جای کمالگرایی، سعی کنید روی پیشرفت تمرکز کنید و از هر قدم کوچیکی که برمیدارید، خوشحال باشید.
۱۳. بررسی و ارزیابی برنامهها
به طور منظم برنامههاتون رو بررسی و ارزیابی کنید. ببینید کدوم قسمتها خوب کار میکنن و کدوم قسمتها نیاز به تغییر دارن. از تجربیاتتون یاد بگیرید و برنامههاتون رو بر اساس اونها بهبود ببخشید. برنامهریزی یه فرایند مداوم و پویاست که نیاز به بازبینی و اصلاح داره.
۱۴. تعیین پاداش برای خود
وقتی یه کار مهم رو انجام میدید یا به یه هدف میرسید، به خودتون پاداش بدید. پاداش میتونه هر چیزی باشه که ازش لذت میبرید، مثلاً خریدن یه کتاب جدید، رفتن به یه کافه دنج یا دیدن یه فیلم خوب. پاداش دادن به خود، انگیزه شما رو برای ادامه دادن و رسیدن به اهداف بزرگتر افزایش میده.
۱۵. خلاص شدن از شر حواسپرتیها
در هنگام انجام کارها، سعی کنید از شر حواسپرتیها خلاص بشید. تلفن همراهتون رو خاموش کنید، تلویزیون رو خاموش کنید و به اطرافیانتون بگید که مزاحمتون نشن. یه محیط آرام و ساکت بهتون کمک میکنه تمرکز بیشتری داشته باشید و کارها رو سریعتر و بهتر انجام بدید.
۱۶. بهرهگیری از تکنیک پومودورو
تکنیک پومودورو یه روش مدیریت زمانه که بر اساس اون، شما به مدت ۲۵ دقیقه روی یه کار تمرکز میکنید و بعد از اون، ۵ دقیقه استراحت میکنید. بعد از هر ۴ پومودورو، یه استراحت طولانیتر (مثلاً ۲۰ دقیقه) میکنید. این تکنیک بهتون کمک میکنه تمرکزتون رو حفظ کنید و از خستگی ذهنی جلوگیری کنید.
۱۷. نه گفتن را یاد بگیرید
لازم نیست به همه درخواستها و دعوتها پاسخ مثبت بدید. یاد بگیرید که در صورت لزوم، به دیگران نه بگید. نه گفتن بهتون کمک میکنه وقتتون رو برای کارهای مهمتر و اولویتدارتر ذخیره کنید.
۱۸. از لیست خرید استفاده کنید
قبل از رفتن به خرید، یه لیست از وسایل مورد نیازتون تهیه کنید. این کار بهتون کمک میکنه از خرید چیزهای غیرضروری خودداری کنید و وقتتون رو هم صرفهجویی کنید.
۱۹. آمادهسازی وعدههای غذایی
میتونید آخر هفتهها، چند وعده غذایی رو آماده کنید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. این کار بهتون کمک میکنه در طول هفته، وقت کمتری رو صرف آشپزی کنید.
۲۰. خواب کافی
خواب کافی برای سلامتی جسمی و روانی ضروریه. سعی کنید هر شب به اندازه کافی بخوابید تا روز بعد با انرژی و تمرکز بیشتری به کارهاتون برسید.







خیلی مطلب کاربردی و داغی بود! 😊 من که با تقسیم کارها به قسمت های کوچیک تر حسابی زندگی ام مرتب شد، مثلا یه روز فقط کمد بچه رو مرتب می کنم نه کل اتاقو. دوست دارم بیشتر راجب مدیریت زمان تو روزهای شلوغ بنویسید، مثلا وقتی همزمان بچه گرسنه است و تلفن زنگ می خوره چیکار کنیم. دوستان عزیزی که اینجارو می خونن، اگه راهکار جالبی دارن خوشحال می شم تو کامنتا به اشتراک بذارن. روز خوش 💕
تو برنامه ریزی روزانه ها خودم همیشه 10 دقیقه اضافه برای کارهای پیش بینی نشده میذارم که خیلی کمک کننده بوده، مخصوصا وقتی بچه ها یهویی مریض میشن!
الان چند ماهه لیست خونه رو به سه قسمت مهم، معمولی و بی اهمیت تقسیم کردم و فشار کمتری احساس میکنم.
وقتی بیخودی وقتم رو با کارهای کم اهمیت پر میکردم همش استرس داشتم تا اینکه فهمیدم بعضی کارها واقعا ارزش وقت گذاشتن ندارن.
صبح ها که بچه مدرسه ای دارم، از شب قبل کیف و لباساش رو آماده میکنم و صبح ها دیگه چرت و پرت نمونده.
یاد گرفتم به بعضی مهمونی ها و دورهمی های غیرضروری نه بگم و وقت بیشتری برای کارهای خودم داشته باشم.
یه زمانی همه کارها رو تو ذهنم نگه میداردم و مدام استرس فراموش کردن داشتم تا اینکه دفترچه کوچیک خریده م همیشه همراهمه.
تو مسافرت فهمیدم خریدن اینترنتی لوازم ضروری چقدر در زمان صرفه جویی میکنه، حالا توی خونه هم همینه.
چند وقته آخر هفته ها یه ظرف بزرگ سالاد میریزم که وسط هفته دیگه وقت کم نمیارم، کلی تایم آزاد شد برام.
وقتی فهمیدم تمیز کردن کل خونه تو یه روز چقدر خسته کننده اس، هر روز یه قسمت رو تمیز میکنم و راحت ترم.
توی اتوبوس یا وقتی منتظر دکتر نشستم، همیشه یه کتاب الکترونیکی دم دستم میذارم که از وقت مرده استفاده کنم.
یکی از بخش های کلیدی برنامه ریزی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، در نظر گرفتن زمان برای کارهای پیش بینی نشده است. تجربه نشان داده رم موفقیت در برنامه ریزی، اختصاص بیست درصد از زمان به امور غیرمنتظره است.
تقسیم وظایف به واحدهای کوچکتر نه تنها مدیریت را ساده می کند، بلکه حس پیشرفت را تقویت می نماید. در یک بازه شش ماهه، این روش بازدهی من را چهل درصد افزایش داد.
برنامه ریزی فیزیکی روی کاغذ تاثیر شگفت انگیزی بر تعهد به انجام کارها دارد. مطالعات نوروساینس ثابت کرده نوشتن دستی، درگیری ذهنی بیشتری ایجاد می کند.
در استفاده از اپلیکیشن های مدیریت زمان، سادگی رابط کاربری عاملی تعیین کننده است. ابزارهای پیچیده با امکانات زیاد اغلب باعث سردرگمی می شوند و نتیجه معکوس دارند.
اهمیت روتین صبحگاهی را نمی توان نادیده گرفت. زمانی که صبح ها را با سه کار ثابت شروع می کنم، کل روز تمرکز و انرژی بالاتری دارم.
سایت شما یکی از معدود منابعی است که به این جزئیات کاربردی می پردازد، طوری که مخاطب را ترغیب می کند مقالات دیگر را هم مطالعه کند. تحلیل های جامع و بی طرفانه شما واقعا ارزشمند است.
ما تو خونه یه بازی داریم به اسم “لیست حمله”! کودکم هر صبح یه کار رو از لیست برمیداره و منم یکی. مثلا امروز اون میز رو تمیز کرد و من لباس ها رو تا زدم. هم بازی میشه هم کارها سریع تموم میشه.
بعضی وقتا تو آشپزی هم برنامه ریزی کمکم میکنه. یه بار چهار تا غذا رو همزمان تو فر گذاشتم. نصفش رو فریز کردیم تا هفته ی بعدی راحت باشیم.